FSC-CCOO País Valencià | 20 d?abril 2024.

CCOO insta a la ministra de Transport que Renfe preste el servei amb personal d'intervenció

L'incident en la zona de Bejís demostra com de perillosa és la pràctica de Renfe de posar trens en circulació sense el personal que exerceix de supervisor de serveis a bord o operador comercial N1, cosa que provoca un elevat risc en la seguretat i protecció de les persones viatgeres.

18/08/2022.
    Estació del Nord de València.

El sindicat ha dirigit una carta a la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, per a denunciar una situació que es produeix amb assiduïtat en la posada en circulació de trens de persones viatgeres de Renfe, tant en l'Àrea de Serveis Públics de Mitjana distància com en l'Àrea de Serveis Comercials, que a bord no sempre presta servei el personal d'intervenció: supervisors de serveis a bord o operadors Comercials N1 (OCEN1).

De fet, el tren de mitjana distància de Renfe que cobria el trajecte entre València Nord i Saragossa Miraflores i que es va trobar amb l'incendi de Bejís (Castelló) circulava sense el personal de comercial (intervenció). Aquesta pràctica ha posat en greu perill a viatgeres i viatgers, les conseqüències de les quals no han sigut majors gràcies a la professional i diligent actuació de la maquinista.

L'endemà del fatal incident de Bejís, CCOO va remetre una carta a la directora general de Renfe Viatgers en la qual adverteix de tres vessants molt perilloses i que preocupen en gran manera:

1. La pèrdua d'ocupació i la disminució de la plantilla d'aquest col·lectiu, perquè veiem com en alguns casos no es representen gràficament els llocs de treball en aquests trens i composicions, que arriben a circular desproveïts del corresponent agent d'intervenció en ruta.

2. L'elevat risc que es produeix, tant en l'àmbit de la seguretat en la circulació ferroviària, com en el de l'autoprotecció de les persones que viatgen als trens. Això es deu al fet que s'està convertint en una pràctica habitual que, en el cas dels trens de Serveis Comercials de Renfe, quan circulen en doble composició, una de les branques no compte amb la presència d'una persona del col·lectiu de comercial de Renfe Viatgers, amb les conseqüències que això pot implicar en el cas que es produïsca qualsevol incidència durant el viatge. Referent a això cal ressenyar que, en matèria d'autoprotecció, en el Grup Renfe hi ha establits diferents protocols de seguretat i evacuació, segons la línia i el vehicle ferroviari de què es tracte, en els quals han d'intervindre diferents persones (personal del Grup Renfe i prestadors externs) amb els seus diferents rols.

3. Des de CCOO s'ha traslladat des d'un primer moment a Renfe Viatgers que s'està produint un flagrant incompliment del contracte de transport establit amb les persones que utilitzen els seus serveis, perquè entén que dins del preu del bitllet no sols s'inclou el propi transport, també l'atenció, informació i un important element diferenciador, com és la seguretat que proporciona saber que hi ha una persona professional de l'empresa que en qualsevol moment pot atendre o solucionar qualsevol incidència que ocórrega durant el trajecte (tant en el vehicle com en el propi seient).

És per això que s'insta a la companyia que s'abandone aquestes pràctiques, perquè està incomplint un important compromís que té establit amb les persones que viatgen als seus trens, que tenen dret a ser ateses per professionals de Renfe, que disposen d'un gran coneixement dels vehicles ferroviaris, les línies i les estacions per on circulen i en tot moment estan a la seua disposició.