FSC-CCOO País Valencià | 26 d?abril 2024.

La Direcció General de la Policia torna a suspendre i envia a la ciutadania a setembre per a la renovació del DNI

En l'època de major demanda de l'any, i davant l'absència de mesures per a fer front la situació per part dels gestors policials, en quasi la totalitat del territori nacional ja no és possible obtindre cita prèvia fins al mes de setembre.

19/07/2022.
    Policia Denia

Els sindicats van alertar sobre la situació de les unitats de documentació de la DGP, on la falta de previsió i d’organització dels responsables policials estava generant, segons UGT, CSIF i CCOO, una “tempesta perfecta” perquè se saturara aquest servei públic.

Finalment, i per desgràcia, les previsions que anunciàvem els sindicats s'han complit i el mapa del territori nacional disposa ja de poques excepcions d'oficines d'expedició que oferisquen cites abans del mes de setembre.

Les persones responsables de la Direcció General han realitzat aclariments referent a això sobre la falta de previsió de la ciutadania a l'hora d'organitzar les seues gestions, així com dels terminis que tenen els documents per a renovar-se amb antelació. No obstant això, i davant el que considerem una deixadesa dels gestors de l'organisme, el que els sindicats consideren que és necessari posar en relleu és el fet que ni des del Ministeri de l'Interior ni des del mateix organisme policial s'haja posat cap tipus de remei per a dotar aquestes oficines del personal qualificat per a les tasques administratives que la ciutadania mereix. Any rere any deixen sense cobrir les places de personal no policial que presta els seus serveis en la Policia, a les quals se'ls encomanen aquest tipus de tasques, i augmenta fins a sumar un total de quasi 2.500 places vacants, la qual cosa suposa que quasi el 50 % dels llocs d'aquest tipus de plantilla estan actualment sense cobrir. “En aquestes condicions resulta impossible oferir un servei públic àgil i de qualitat en la tramitació d'un tipus de documentació que tots els ciutadans i les ciutadanes estan obligats a tindre en vigor”, recalquen aquests sindicats.

La falta de personal no policial té algunes de les seues pitjors quotes en prefectures de policia a les quals estan adscrites un gran nombre d'aquestes unitats de documentació –com és el cas de Madrid, de Catalunya o d’Andalusia-, on la taxa de vacants s'eleva a vegades fins a quasi el 60 %. “Aquesta falta d'interés en la cobertura de les necessitats en matèria de recursos humans per part de la DGP ha provocat que aquests grans nuclis de població hagen estés el col·lapse en totes direccions fins a ofegar el servei públic en la resta del mapa”, indiquen els sindicats. Tant és així, que a Castelló la totalitat de les dependències que hi ha, encarregades de la tramitació d'aquest tipus de documentació, ja no ofereixen cites disponibles fins a la primera i segona quinzena de setembre. A la província de València, en 11 de les 14 oficines que hi ha, ja no és possible agafar cita fins a la segona quinzena de setembre, cosa que empitjora encara més la situació en les tres comissaries restants, on directament ja no hi ha cites disponibles per a cap data a la vista. I a la província d'Alacant, ja hi ha 2 comissaries del total de les vuit que hi ha a tota la província que directament no disposen de dates per a la renovació del DNI, la qual cosa empitjora la situació en sumar que les 6 dependències de policia restants en les quals es realitzen aquests tràmits no ofereixen cita fins a la segona quinzena de setembre.

D'altra banda, les organitzacions sindicals també assenyalen que hi ha un gran nombre d'efectius del Cos Nacional de Policia que la mateixa Direcció General està llevant de la feina de casa purament policial per destinar-los a tasques d'expedició, en una línia de gestió que llança un balanç negatiu per partida doble: el dèficit d'aquests efectius en tasques que també resulten essencials, com succeeix amb la seguretat ciutadana, així com el sobrecost que suposa destinar agents del CNP a oficines de documentació en lloc del personal administratiu dels cossos generals de l'Administració general de l'Estat, xifrat en més de 140 milions d'euros anuals segons CSIF, UGT i CCOO.

Com succeïa amb els mals estudiants, la DGP suspén abans de l'estiu i deixa els deures per a setembre, i congestiona així el servei públic que té encomanat en tasques de documentació.