FSC-CCOO País Valencià | 24 d?abril 2024.

CCOO denuncia el tancament de la unitat tècnica de l'IVAF

La Unitat Tècnica de l'Institut Valencià d'Audiofonologia dependent de la Diputació de València és l'únic servei de la xarxa pública que duu a terme, de manera totalment gratuïta, l'atenció especialitzada a persones sordes.

22/12/2021.
    Institut Valencià d'Audiofonologia

El sindicat considera el tancament una pèrdua de servei injustificada i apel·la a la responsabilitat de la Diputació que ha de prendre una decisió expressa quant a la continuïtat o no. “No hi ha duplicitat, ni són admissibles raons basades en el debat competencial. Mentre la Diputació opte per coses com, per exemple, tindre una escola taurina, no resultarà acceptable el debat competencial com a coartada per a decisions socials regressives” afirmen des de la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO PV.

La Diputació ha aprovat una mesura aparentment neutra en matèria de personal, que consisteix a amortitzar quatre llocs de logopeda de l'IVAF que estaven vacants des de fa anys (BOP núm. 240, 15-XII-2021). En aqueix sentit, la decisió té aparença de neutralitat. No obstant això, aquesta mesura connecta amb una àmplia sèrie de mesures prèvies, adoptades al llarg dels últims 10 anys, aproximadament, que dibuixen una tendència clara: la desaparició de la Unitat Tècnica de l'IVAF.

Aquest servei atén necessitats específiques de persones sordes, no sols de la població escolar, sinó també en atenció primerenca i a persones adultes amb implant coclear que hi són derivades des del sistema de salut (d’ORL, fonamentalment, després d'implant coclear). Dins del sistema educatiu, la Unitat Tècnica, a més d'atendre l'alumnat sord de l'IVAF, presta funcions de suport i assessoria especialitzada a infinitat de gabinets psicopedagògics de tot el País Valencià per als casos de xiquetes i xiquets que hi acudeixen per presentar necessitats relacionades amb el fet que siguen persones sordes.

Amb aqueixes quatre amortitzacions, tenint en compte que al llarg de 2022, per evolució d'edat de la plantilla d'aqueix servei, tot el personal, excepte tres professionals, es jubilaran, el resultat cert és que abans que acabe el pròxim exercici aquesta Unitat desapareixerà per complet. Només romandran en actiu tres professionals i, òbviament, no es pot sostindre el servei només sobre la base d'ells. El col·lectiu professional actual deixarà d'existir l'any vinent.

La Secció Sindical de CCOO de la Diputació de València va mantindre una reunió amb els serveis de Personal i de Benestar Social (del qual depén l'IVAF). En aquesta reunió, la representació política de la Diputació de València va manifestar que la seua voluntat no és suprimir directament i expressament la Unitat Tècnica de l'IVAF, però no impediran que desaparega. Amb això reconeixen que estaven prenent, «discretament», la decisió de suprimir un servei públic, sense assumir cap cost polític davant l'opinió pública.

Des de l'equip de Govern de Diputació neguen que la desaparició del servei siga una qüestió d'opció pròpia, al·leguen que és una competència impròpia per a la corporació, i apel·len a la suposada duplicitat d'aquest servei amb les prestacions de la Conselleria de Sanitat, mitjançant la seua pròpia planta de serveis anàlegs a aquest. No obstant això, només la Unitat Tècnica de l'IVAF presta aquest servei de manera gratuïta per als usuaris i usuàries. La resta de centres que ofereixen prestacions similars, són privats i cobren. A més, de cap manera es pot afirmar que les prestacions de la xarxa privada concertada siguen comparables, en qualitat i extensió, a les que ofereix el servei de l'IVAF.