FSC-CCOO País Valencià | 20 d?abril 2024.

Aconseguir principi d'acord

Desconvocada la vaga en la terminal del Port de l'Autoritat Portuària

Després d'aconseguir un principi d'acord el Comité d'Empresa d’APM en la terminal del port de València ha desconvocat la vaga iniciada amb l'objectiu de paralitzar el procés d’externalització de l'activitat que de manera progressiva estava realitzant l'empresa, i garantir l'ús de la plantilla.

10/09/2021.
    Aconseguit un preacord

La vaga en la terminal del port APM estava inicialment prevista els dies 9 i 10 de setembre, però les negociacions i l'èxit de la convocatòria de vaga amb un seguiment majoritari han facilitat l'acord que ha permés la desconvocatòria.

"Han sigut 24 hores de vaga secundada de manera massiva, amb una gran unió del col·lectiu, que ha mantingut un comportament exemplar en les seues manifestacions. Hem rebut moltes mostres de suport durant la jornada del sector marítim i col·lectius de treballadors d'empreses germanes" celebrava el Comité.

Després de diverses manifestacions, conflictes per la decisió dels serveis mínims i dures reunions de negociació, totes dues parts van arribar aquesta matinada a un acord que proporciona major seguretat i estabilitat als empleats de la plantilla i que permet iniciar un camí de col·laboració entre la Direcció i el Comité d'Empresa en els presents i futurs canvis organitzatius.

Antecedents

Per primera vegada, i a petició de la mateixa empresa i de l'Autoritat Portuària, la Delegació del Govern a la Comunitat Valenciana va dictar serveis mínims. El Comité anuncià que recorreria davant els jutjats aquesta resolució de serveis mínims que considerava absolutament injustificada i precipitada, així com una vulneració del dret a la vaga, ja que limita el dret fonamental a la vaga, per un atur de dos dies.

L'Autoritat Portuària i l'empresa APM van sol·licitar mitjançant un escrit l'aplicació de serveis mínims, sobre la base d'un Reial decret de dubtosa aplicació per a l'empresa davant l'actual convocatòria, i sense cap consulta amb el Comité d'Empresa.

"El volum de personal sol·licitat per l'Autoritat Portuària per a serveis mínims era sens dubte excessiu, amb l'únic objectiu de rebentar la vaga" van denunciar. Prova d'això va ser la notificació enviada per l'empresa a transitaris i transportistes, on es comunicava que els dies de vaga es treballara amb total normalitat, així com la nul·la voluntat de l'empresa d'arribar a un acord.

Una vegada escoltades les parts, Delegació de Govern va dictar una resolució:

1.- Els serveis mínims en cap cas podien comportar que l'empresa realitze la seua activitat habitual.

2.- Aquests serveis mínims sols obligaven a la plantilla d’SM a fer les tasques que determina la legislació aplicada: És a dir, moviments de mercaderies peribles, o mercaderies perilloses, i peribles, la permanència de les quals en el port puga representar un risc greu per a persones o instal·lacions”.

3.- Podia ser cridat a serveis mínims fins al 20 % de la plantilla que realitza activitat diàriament, i no del total de la plantilla.

El Comité d'Empresa va anunciar la seua intenció de recórrer legalment la resolució i que estaria vigilant per impedir i denunciar qualsevol vulneració de drets fonamentals si l'empresa s'extralimitava en la seua aplicació.