FSC-CCOO País Valencià | 19 d?abril 2024.

CCOO exigeix la creació d'una Comissió de Benestar del Marí en els tres ports de l'Estat a la Comunitat

L'accident del Port de Castelló torna a posar en relleu la precarietat del personal mariner i tripulacions, el col•lectiu més vulnerable del negoci de les multinacionals que operen en el sector. El Sector de la Mar de FSC CCOO PV demana el compliment de la legislació internacional per a la creació i el manteniment d'instal•lacions que oferisquen una atenció i una estada digna en els nostres ports.

09/06/2021.
    El Sector de la Mar de FSC CCOO PV denuncia les precàries condicions de treball de les persones embarcades al servei del comerç i el subministrament de béns.

El tràgic accident ocorregut en aigües del Port de Castelló, que ha costat la vida a un mariner, la desaparició d'un estibador i ferides de diversa consideració a diversos estibadors i tripulants, unit a la incidència de la COVID-19 en vaixells atracats en els ports de València i Castelló, posa de manifest les precàries condicions de treball de les persones embarcades al servei del comerç i el subministrament de béns.

El Conveni de l’OIT sobre el treball marítim- 2006, conegut també com a Estatut de drets de la gent de mar, estableix que l'Estat que ratifique el Conveni es compromet a donar ple efecte a les seues disposicions per a garantir el dret a una ocupació decent. Espanya va ser el primer país europeu a ratificar-lo. Avui aquest conveni és considerat com la primera llei universal que regeix un sector globalitzat com és el del transport per mar de mercaderies i passatgers (creuers), a causa del nombre de països que l'han ratificat i el percentatge de l'arqueig brut de la flota mercant mundial que representa (98 estats i 91 % de la flota).

No obstant això, la realitat és molt diferent. Massa de les seues disposicions són incomplides, els mariners continuen sent els grans oblidats, són invisibles per a les autoritats navilieres i per a la resta d'agents de la cadena comercial i logística. Persones que estan a milers de quilòmetres dels seus països, que malviuen en molts casos en cabines amb condicions higièniques insalubres, amb mesos enrolats i jornades de treball molt per damunt del que s'estableix, i amb salaris que no es corresponen amb l'esforç i la perillositat a la qual són sotmesos.

Els sindicats CCOO i UGT, que denuncien la seua situació des de la ITF (Federació Internacional dels Treballadors del Transport) exigeixen el compliment de la legislació internacional, de les recomanacions d’OIT d'impulsar i de mantindre les Cases de la Mar, de crear una Comissió de Benestar del Marí i d'un local perquè el col·lectiu puga tindre una atenció i una estada digna en els nostres ports, com estableix el Conveni de treball marítim – 2006.

CCOO exigeix la creació de les instal·lacions públiques de benestar juntament amb les corresponents comissions de benestar en els tres ports de l'Estat a la Comunitat Valenciana. Instal·lacions que reunisquen les característiques i condicions consensuades de manera tripartida per governs, armadors i sindicats en la Conferència Internacional de Treball (marítima) celebrada a Ginebra pel febrer de 2006 i recollides en el text del Conveni de treball marítim, que és de compliment obligatori a Espanya.