FSC-CCOO País Valencià | 19 d?abril 2024.

Reclamació de la vacunació urgent del personal de primera línia en els ports del País Valencià

El Sector de la Mar de CCOO PV alerta del risc de contagi del personal que té contacte laboral amb les tripulacions dels vaixells que arriben als ports de la Comunitat. Per a CCOO, Sanitat Exterior, que assenyala no tindre competència en vacunació, hauria de disposar de molts més recursos humans i materials per a desenvolupar aquesta funció.

17/05/2021.
    Representants del Sector de la Mar de CCOO PV, després de la reunió amb Sanitat Exterior.

El Sector de la Mar de CCOO PV ha mantingut una reunió amb Sanitat Exterior de València, després del registre d'entrada presentat per a reclamar la vacunació dels treballadors i de les treballadores que estan en primera línia d'actuació en els ports del País Valencià. El sindicat li ha traslladat que en altres ports d'Espanya s'ha iniciat la vacunació del personal de ports que tenen contacte amb les tripulacions dels vaixells, per ser personal de primera línia de contacte amb marineria, i per això no comprén que a la nostra comunitat no s'haja començat.

CCOO ha insistit en la necessitat d'establir un escut de protecció per a aquests treballadors i treballadores, principalment la vacunació, ja que d'ells i elles depén el proveïment del territori autonòmic i espanyol, les importacions, les matèries primeres de primera necessitat que arriben als mercats, com les de sanitat entre unes altres.

Des de Sanitat Exterior ho comparteixen, encara que manifesten que no tenen aquesta competència en vacunació, i emplacen al sindicat a traslladar-ho de nou a la Conselleria de Sanitat. CCOO considera que una administració pública com Sanitat Exterior hauria de disposar de molts més recursos humans i materials per a desenvolupar funcions tan importants per a la població.

Les tripulacions dels vaixells de mercaderies que arriben al port es regulen a través del reglament sanitari internacional, que està concebut no per a lluitar solament davant de la COVID-19, sinó per a qualsevol malaltia d'importància per a la salut pública. Per tant, CCOO entén que s’hi necessiten més mesures específiques i de protecció.

L'accés a port dels vaixells depén de la bona voluntat, amb la declaració marítima del capità o capitana del vaixell, amb la indicació que estan lliures de qualsevol mena de malaltia o problema de transmissió en la tripulació. Encara que en la majoria dels casos sol ser suficient, cada vegada estem més sotmesos a la possibilitat que es donen casos de COVID-19 i un altre tipus de variants, com va succeir amb el vaixell SKIATHOS. Aquesta situació posa en greu risc la població davant l'aparició de noves soques que poden originar un focus de contagi important al País Valencià. De fet, s'ha confirmat que un dels mariners estava infectat amb la soca índia.

Sanitat Exterior està elaborant per a ports i aeroports un Certificat digital verd, principalment per als països membres de la Comunitat Europea que vulguen adherir-s’hi, i altres nacions que vulguen sumar-s’hi i participar-hi. Servirà per a garantir que les persones que accedisquen al nostre territori estaran vacunades, s'hauran fet les proves de detecció del virus i estaran lliures d'aquest.

CCOO comparteix que serà un gran avanç quan estiga implantat i a més manifesta que s'hauria d'exigir també a les tripulacions, perquè complisquen amb les mateixes normes de salut i seguretat que la resta de persones que disposen d'aquest certificat, encara que el sindicat sap de les dificultats per a dur-ho a terme. Per això és necessària la vacunació, per a totes aquelles persones que puguen tindre qualsevol contacte laboral amb els vaixells en els ports.

Com encara estem en un moment crític per a la contenció i la propagació del virus, necessitem, cada vegada més, impulsar aquestes mesures que faciliten la reactivació dels creuers nacionals i internacionals, fonamental per a l'economia valenciana i el sector turisme.