FSC-CCOO País Valencià | 29 de març 2024.

#NoMésBequesPerTreball

Més de 100 participants avalen la jornada sobre la denúncia de beques irregulars en les administracions valencianes

La convocatòria va tenir la participació de la Inspecció de Treball i els Serveis Jurídics de CCOO PV, i va posar de manifest l'existència d'irregularitats en les beques convocades i en algunes administracions valencianes, que en molts casos les beques que s'atorguen a les persones joves no respecten el marc legal establit i la jurisprudència.

01/02/2021.
    Arturo León i Soledad Fernández

CCOO pretén que les beques, les pràctiques laborals i no laborals se cenyisquen als seus objectius formatius i no es convertisquen en el major filó de precarització juvenil en les nostres pròpies administracions.

En la jornada es va valorar el treball dels diferents actors per a la seua detecció, i es va destacar la proactivitat del sindicat, que ha presentat denúncies davant l'Agència Valenciana Antifrau i a la unitat antifrau de la Inspecció de Treball perquè es modifiquen actuacions abusives en les administracions.

Les actuacions de la Inspecció com a resposta a les denúncies d'aquesta organització sindical haurien de servir de palanca de canvi en la normativa i l'execució de les beques en les administracions valencianes.

Es va reclamar a les administracions la seua responsabilitat per a assegurar el compliment de les seues funcions cap a la ciutadania amb llocs de treball coberts pel personal necessari i de manera estable. “Han de remoure tots els obstacles per crear els llocs de treball i realitzar les corresponents ofertes públiques d'ocupació que donen l'oportunitat, també a la joventut, d'optar a una ocupació estable en les administracions públiques valencianes” van coincidir.

La jornada va estar centrada en l'abús, la precarització i el frau en la realització de les beques al País Valencià, com a part de la campanya confederal 'Beques o treballes?', i estava orientada a ampliar els coneixements de les persones menors de 35 anys en la matèria i oferir la possibilitat de formular els seus dubtes als ponents.

Salvador Martínez, cap de la unitat especialitzada en l'àrea de lluita contra el frau de la Inspecció de Treball, va concloure que “l'objectiu de la beca sempre ha de ser formatiu i l'única beneficiària ha de ser la persona que es qualifica amb la formació rebuda. La primera pregunta ha de ser qui es beneficia de la beca, l'empresa o la persona becària?

Javier Castro, lletrat dels Serveis Jurídics CCOO PV, va afirmar que “estem convençuts que les persones becàries feien un treball igual que el de qualsevol persona funcionària, així els estan confirmant les reclamacions salarials i per acomiadament, moltes de les quals són fermes, ja que l'Administració no ha recorregut”.

La convocatòria, que va registrar una participació telemàtica elevada, va tenir les intervencions de representants de l'organització convocant, la Federació de Serveis a la Ciutadania, com el secretari general de la FSC PV, Juan Cruz Ruiz; la secretària d'Acció Sindical, Soledad Fernández. Des de la CS CCOO PV també hi van participar la secretària de Joventut i Política Social, Ana Belén Montero i la secretària de Formació i Ocupació, Ana García.

El secretari general de CCOO PV, Arturo León, va clausurar la jornada celebrant aquesta iniciativa d’“impuls de l'acció sindical en defensa del treball decent i contra la precarietat, que afecta especialment persones joves, sobrequalificades i penalitzades".