FSC-CCOO País Valencià | 28 de març 2024.

La FSC CCOO PV denuncia la falta de plantilla en l’INSS de Castelló

16/01/2023.
    .

Pel març de l'any 2020, aprofitant la declaració de l'estat d'alarma sanitària, es va introduir en tota l'Administració general de l'Estat l'atenció i la gestió dels drets dels ciutadans a través de mitjans electrònics.

En l'Institut Nacional de la Seguretat Social (d'ara en avant, INSS) es va habilitar una fórmula de comunicació amb la Seguretat Social a través de la seua pàgina Web. El ciutadà transmetia mitjançant un formulari molt bàsic quina era la seua necessitat i l'entitat a través del correu electrònic i el telèfon tractava de posar en marxa la gestió del dret sol·licitat.

Aquesta fórmula d'urgència, encara que molt rudimentària, va ser capaç de mantindre amb cert dinamisme el funcionament de l'entitat, encara que no sense un important esforç per part dels empleats públics que vam haver de dur-lo a terme.

L’INSS de Castelló ha perdut, en els últims deu anys, el 41 per cent de la seua plantilla, 169 llocs de treball, ocupats només 101. En les oficines d'atenció i informació de la Seguretat Social (CAISS) el dèficit és del 30 per cent.

La pèrdua de personal en la Tresoreria General de la Seguretat Social de Castelló és del 43 per cent, d'una plantilla de 173 llocs ocupada només per 99 empleats.

El Govern va decretar la fi de l'estat d'alarma sanitària però el ministre d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, senyor Escrivá no ha ordenat la tornada a la normalitat en les entitats gestores i serveis comuns de la Seguretat Social.

Les oficines d'atenció i informació de la Seguretat Social (CAISS) de Castelló continuen tenint el mateix dèficit de personal que abans de la pandèmia (15 empleats menys en una plantilla de 49) però no s'ha restablit l'atenció presencial al ciutadà i això suposa que les unitats de gestió de prestacions (incapacitat permanent, jubilació, viduïtat, incapacitat temporal…) a més d'haver d'atendre la gestió amb menys personal que abans de la pandèmia, han de resoldre incidències de peticions mal formulades, formularis il·legibles, documentació incompleta… amb la conseqüent sobrecàrrega de treball.

Els ciutadans es veuen abocats a ser atesos pels guàrdies de seguretat a les portes dels centres de treball.

Com a mesura de xoc el senyor ministre ha ordenat la contractació de 8 interins en l’INSS de Castelló per cobrir el buit que deixen 68 vacants de la relació de llocs de treball. Així mateix s'ha decidit contractar 11 interins en la TGSS de Castelló per aconseguir similars objectius i un dèficit de personal de similar magnitud que l’INSS.

Considerem que tant els ciutadans com els empleats públics mereixem ser respectats i tractats amb dignitat per la qual cosa urgeix l'aprovació d'ofertes d'ocupació extraordinàries i l'ordenació de processos selectius àgils que restablisquen el bon funcionament dels serveis públics que fins fa pocs anys teníem a Espanya.