FSC-CCOO País Valencià | 28 de març 2024.

CCOO denúncia la deixadesa en el compliment de la llei per a garantir la igualtat d'oportunitats als ajuntaments

“Es recorre a piruetes legals i s’aproven pròrrogues de plans d'igualtat que ja ho estan des de fa lustres i acaben tenint vigències molt superiors als acords que hi havia en el seu moment i una utilitat molt per davall de la que es pretenia”. Mar Vicent FSC CCOO PV.

15/07/2022.
    Sindicalismo de clase frente a la discriminación salarial estructural que afecta a las mujeres

La responsable de la Secretaria de les Dones en la Federació de Serveis a la Ciutadania recorda que “des de fa 15 anys tots els ajuntaments de la Comunitat Valenciana estan obligats a elaborar plans d'igualtat per al seu personal, però molts no han fet els deures malgrat la insistència permanent de sindicats, com la de CCOO”.

Vicent valora el treball sindical realitzat, tant en els períodes de major indiferència com amb governs progressistes, per a aconseguir PI eficaços, capaços de transformar la realitat. “És difícil donar una xifra indicativa perquè no existeix una pràctica homogènia de registre i/o publicació de plans que permeta quantificar objectivament els avanços aconseguits”, lamenta.

Per a Comissions Obreres aquesta no és una assignatura menor, sinó la demostració de si les administracions, i en aquest cas les més pròximes a la ciutadania, assumeixen o no un compromís sòlid amb la igualtat. Un bon PI permet detectar les desigualtats, normalment invisibles, existents en els centres de treball i en les administracions entre dones i homes.

Els poders públics no estan exempts de bretxes, com la segregació ocupacional que redueix la presència de dones en les policies locals o en la brigada d'obres a un nombre merament residual. La bretxa salarial generalitzada imposa que les ocupacions exercides per les dones tinguen retribucions inferiors a les masculines, perquè el principi que exigeix salaris iguals per a treballs d'igual valor continua sent un miratge.

Segons les dades de CCOO, als ajuntaments del País Valencià amb més de 20.000 habitants, només el 50 % aproximadament compten amb pla d'igualtat en vigor. I encara que totes les setmanes s'aproven nous plans, es detecta que la negociació en molts casos no inclou la representació de la plantilla, fet que incompleix un dels requisits bàsics per a la seua elaboració, això llança una lògica sospita sobre les finalitats perseguides.

La FSC considera pitjor encara la proliferació d'ajuntaments on es recorre a piruetes legals, com la pròrroga de plans ja prescrits, la qual cosa han obligat CCOO a denunciar davant la Inspecció de Treball a diversos ajuntaments com el de l'Eliana, Paterna o Cullera, als quals es podrien unir pròximament uns altres.

El sindicat reclama la intervenció d'institucions amb competències en l'assumpte com la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, l’Institut Valencià de les Dones o la pròpia Direcció General de Treball per a evitar l'aprovació de plans creats amb l'únic objectiu d'obrir la porta a subvencions i ajudes.

“És crucial que els consistoris reflexionen seriosament sobre la sinceritat i solidesa del seu compromís amb la igualtat, no es negocia per a signar documents aliens a la realitat i inútils per a transformar-la. No es fomenta la igualtat jugant a la distracció. L'Administració ha de ser referent de l'obstinació sincera i efectiva a remoure aquests obstacles reals i injustos, perquè només de mutu acord podrem acabar amb ells”, conclou Mar Vicent.