FSC-CCOO País Valencià | 20 d?abril 2024.

L'Administració pública valenciana ha perdut 23.000 llocs de treball durant la crisi

CCOO PV presenta la campanya #RecuperarLArrabassat amb la qual reclama la recuperació de l'ocupació pública i la defensa, tant dels serveis, com dels drets laborals. Denuncia que aqueixa pèrdua d'ocupació està repercutint directament en la qualitat del servei.

21/09/2017.
    Presentació de la campanya

L'Àrea Pública de CCOO PV ha presentat la campanya "Recuperarem el que ens han arrabassat!" amb l'objectiu de defensar els serveis públics, els drets laborals i reivindicar la recuperació de l'ocupació pública, així com el poder adquisitiu dels seus treballadors i treballadores. El sindicat reclama que els Pressupostos generals de l'Estat (PGE) de 2018 incloguen tot allò que s'ha anat arrabassant al sector públic i al seu personal.

Durant la crisi, el Govern ha utilitzat els PGE per quadrar els comptes a costa dels serveis públics i dels drets de les persones que hi treballen. Aquesta política, a més d'injusta s'ha demostrat ineficaç econòmicament i únicament ha servit per a consolidar la desigualtat i la precarització.

Per al sindicat ja no hi ha excuses. És el moment que la recuperació econòmica anunciada en reiterades ocasions pel Govern, revertisca en la ciutadania i es traduïsca de manera immediata en els PGE 2018. Aquests pressupostos han de comportar un correcte finançament per a totes les administracions públiques (estatal, autonòmica i local) i empreses públiques afectades, que garantisquen uns serveis de qualitat, eficients i en igualtat d'oportunitats per a tota la ciutadania.

Pèrdua d'ocupació

Aquest sindicat denuncia que en el nostre territori s'han perdut uns 23.000 llocs de treball en les administracions públiques des de 2010, la qual cosa repercuteix directament en la qualitat del servei i en un augment de l"atur. Pel gener de 2010, en l'Administració estatal a la nostra comunitat, en la Generalitat Valenciana (sense computar el seu sector públic), en les administracions locals i en les universitats públiques, el nombre d'empleats i empleades superava els 244.000 i pel gener de 2017, es va reduir aproximadament a 222.000 persones.

Així, en l'Administració estatal la disminució ha sigut de 3.498 llocs; en la Generalitat Valenciana de 7.591; i en les administracions locals la reducció ha sigut de 10.288 llocs. Dins de la Generalitat, en l'àmbit de la funció pública s'ha passat dels quasi 13.500 llocs a 12.000 i en l'àmbit de les institucions sanitàries se n?han perdut més de 8.000. Per contra, en docència no universitària es produeix un descens acumulat de 2.000 llocs, encara que en el període més dur de la crisi en va arribar a uns 4.000. No obstant això, en justícia n?hi ha un lleuger increment de 107.

En aquest sentit, l'Acord per a la millora de l'ocupació pública subscrita per CCOO fa uns mesos amb el Govern central representa un pas important per a la reducció de l'elevada taxa de temporalitat en el conjunt de les administracions públiques. És un gran avanç per a l'estabilització de les plantilles, però també resulta necessari detenir la pèrdua d'ocupació pública i recuperar el que s?ha perdut durant la crisi (300.000 a Espanya i més de 23.000 al País Valencià). Per això és imprescindible que s'eliminen les taxes de reposició fixades en els PGE, de tal manera que les administracions, en l'ús de les seues facultats i per al desenvolupament de les seues competències, puguen superar-les per adequar les plantilles a les necessitats dels serveis.

Aquest sindicat reivindica OPE excepcionals, a més de les ordinàries, per recuperar els més de 50.000 llocs de treball que es van veure compromesos a la nostra comunitat per l'alta temporalitat i les taxes de reposició, i que en l'àmbit de l'Estat estaria prop de 700.000.

CCOO centra les seues reivindicacions en 4 blocs: ocupació, salaris, negociació col·lectiva i defensa dels serveis públics

En matèria salarial, les empleades i els empleats públics han perdut entre el 12 i el 21 % de poder adquisitiu. Des de CCOO considerem necessari establir increments salarials per sobre de l'IPC real.

L'Àrea Pública de CCOO exigeix al Govern la reactivació de tots els espais de negociació en les diferents administracions i el desenvolupament de l?EBEP, començant per la recuperació del dret a la negociació col·lectiva, eliminant la normativa bàsica que impedeix la resta d'administracions establir drets en matèries tan sensibles com ara millores en la jornada, salut laboral, conciliació, formació, acció social o aconseguir el 100 % de prestacions per incapacitat temporal. Per al sindicat és un objectiu central l'extensió de les 35 hores de jornada, pel que representa quant a la creació d'ocupació i dret a la conciliació.

Quant als serveis públics, cal posar fre a la privatització i revertir a la gestió directa aquells que siguen susceptibles d'això, com a única garantia perquè es complisca el paper d'universalitat i equitat en el sistema.

L'Àrea Pública de CCOO PV estendrà la campanya informativa "Recuperarem el que ens han arrabassat!" a través d'assemblees en els centres de treball i reunions institucionals per aconseguir acords. D'aquesta manera, aquesta organització emplaça al Govern perquè els PGE arrepleguen les seues reivindicacions i no descarta futures mobilitzacions.